|
|
AKZO NOBEL heeft een zeer gespecificeerd brandweerkorps gehad. Dit was
uiteraard nodig vanwege hun specifieke producten op chemisch gebied. In het voorjaar van 1961 werd door de directie van voorheen Koninklijke
Nederlandse Zoutindustrie, de KNZ (momenteel genaamd AKZO NOBEL) het
besluit genomen tot het oprichten van een bedrijfsbrandweer.
Voor dit tijdstip werd gebruik gemaakt van eigen personeel van de
afdelingen waar problemen zich voordeden. Hun uitrusting bestond uit een
handgeduwde motorspuit en een Geesink uitschuifladder, welke met
mankracht verplaatst diende te worden. Indien nodig werd beroep gedaan
op de inzet van het gemeentelijke brandweerkorps Hengelo. |
|
In 1961 werden personeelsleden van diverse afdelingen
geselecteerd en aangesteld. Het waren 10 enthousiaste mannen die het
bedrijfsbrandweerkorps gingen vormen. Zij kregen een gedegen opleiding
onder supervisie van het gemeentelijke korps. Perslucht dragen was
hierbij een must, gezien het grote risicofactor tijdens inzet bij
calamiteiten, waarbij giftige gassen vrij konden komen. Dit alles onder
de bezielende leiding van commandant H. Mulder. |
|
In 1963 werd het korps uitgebreid tot ±20 personen en werd
overgegaan tot het opleiden van deze brandweer-mensen. |
|
Op 13 maart 1964 werd intensief met het gemeentelijke korps
samengewerkt bij een ernstige brand in het gemaal de Waarbeek van het
Twentekanaal. Doordat de 3 dieselmotoren bij deze brand uitvielen, kwam
de scheepsvaart in het kanaaldeel Hengelo Enschede stil te liggen. De
inzet van AKZO bestond o.a. in het beschikbaar stellen van
persluchtmateriaal. Het gemeentelijke korps was hierin nog niet
voldoende voorzien. Na 2 dagen was één dieselmotor weer beschikbaar en
kon de scheepvaart weer langzaam op gang komen. Rijkswaterstaat,
waaronder het gemaal viel, gaf een dankbetuiging uit aan beide korpsen.
|
|
In 1965 moest het korps uitrukken voor een nachtelijke brand in
een boortoren. Het lukte om de boortoren te behouden. |
|
In 1966 brak de grote waterleiding, die
evenwijdig aan de Boortorenweg liep. Het hele korps is hier
bijna een week mee druk geweest om alles weer onder controle te
krijgen.
|
|
In
1967 werd overgegaan tot de aanschaf van de eerste
professionele tankautospuit DAF-HD+P250 poedereenheid. Deze
aanschaf gaf vanuit de hoofddirectie van AKZO-Rotterdam de
nodige strubbelingen. Het verwijd was dat AKZO Hengelo te veel
haar eigen koers had gevaren bij het bepalen van de
samenstelling en fabrikaat van de DAF-bluswagen. Men had in
Rotterdam de voorkeur voor het merk Mercedes. Het offertebedrag
van DAF bedroeg ƒ 96.400,-. |
|
Op 15 april 1971 vond een spectaculaire
uitslaande brand plaats op het terrein van ongeveer eenderde van
de N.V. Hengelosche Bierbrouwerij. Ongeveer een derde van de
reserve emballage voor het hoogseizoen, bestaande uit al of niet
met flessen gevulde kratten en dozen gaf die donderdag een
enorme uitslaande brand. De hitte was zo fel dat de ruiten van
bedrijfspanden op dertig tot veertig meter afstand van het vuur
sprongen, ondanks het feit dat de panden door de brandweer
werden natgehouden. De dikke rook, die voornamelijk afkomstig
was van de brandende plastic boxen, was tot halverwege Borne nog
te zien. Om 14.40 uur rukte de brandweer uit naar aanleiding van
een melding dat er brand was in de krattenvoorraad op de hoek
Waarbekenweg-Parallelweg. Al spoedig bleek dat de brand ernstiger was
dan aanvankelijk werd verwacht. Het vuur greep zo fel om zich
heen, dat de Hengelose brandweer, die voltallig was uitgerukt,
de bedrijfsbrandweer van de KNZ (het huidige AKZO NOBEL) opriep
om te assisteren. In totaal namen zeven bluswagens, inclusief
die van de KNZ-bedrijfsbrandweer en de tankwagen van de
gemeente, deel aan de bestrijding van het vuur. Er waren op een
gegeven moment een kleine twintig waterstralen op het vuur
gericht. Die konden echter niet voorkomen dat enkele duizenden
kratten verloren gingen. Evezag het er naar uit, dat de hele
zomervoorraad verloren zou gaan, maar zover kwam het niet door
moedig en doortastend optreden van de brandweerkorpsen. De
brandweerlieden haalden daarvoor drieste stunts uit, hetgeen
resulteerde in lichte brandwonden, roodgebrande gezichten en
door hitte smeltende brandslangen. Om 22.00 uur kon het sein
”brand meester” gegeven worden. |
|
In 1973 werd naast de DAF-bluswagen een tweede bluswagen
aangeschaft, een Mercedes 480 HD/LD. De oude Bedford werd
afgevoerd. |
|
In
februari 1976 was de korpssterkte ± 35 personen. Het was een
goed getraind korps, welke dienst deed in een consignatie
systeem. Iedere week waren ± 6 mensen geconsigneerd. Het korps
nam vaak
deel aan onderlinge brandweerwedstrijden in de regio zowel als
op landelijk gebied en speciaal de
onderlinge AKZO-brandweerwedstrijden.
Vele goede resultaten waren het
gevolg van de enthousiaste
inzet van het korps. Dit had
uiteraard tevens als achtergrond een goede training om
praktijkervaring op te doen. Immers de inzet op eigen terrein
kwam -gelukkig- niet vaak voor. Naast het onderhouden van een goede
onderlinge band binnen het korps door deze wedstrijden, werden
uiteraard ook regelmatig feesten en uitstapjes georganiseerd.
Hierbij werden natuurlijk ook de dames van de korpsleden
betrokken. Een en ander resulteerde begin jaren tachtig in het
oprichten van een brandweer-personeelsvereniging. |
|
Op 5 november 1986 werd een Volvo
bluswagen aangeschaft. Deze was uitgevoerd met lage- en hoge
drukinrichting. De brandweerwagen zou onder de code TAS 8131
dienst blijven doen tot dat het brandweerkorps zou worden
opgeheven. De oude Mercedes werd verkocht. |
|
Op
6 maart 1995 heeft de bedrijfsbrandweer ‘s avonds een
calamiteitenoefening gehouden. Dat gebeurde in samenwerking met
de gemeentelijke brandweer van Hengelo en de DGD. Het doel was
om de samenwerking tussen de verschillende diensten te oefenen
en de werking van het Bedrijfsnoodplan te toetsen. Eén van de
conclusies na afloop van de oefening was: ”Het Bedrijfsnoodplan
van AKZO NOBEL is in orde”. Brandweercommandant Tonny Rupert van
de bedrijfsbrandweer gaf als reactie op de vraag of dergelijke
oefeningen zin hadden: ”Door de goede preventieve maatregelen
binnen het bedrijf doen wij weinig praktische ervaringen op ten
aanzien van calamiteiten op eigen terrein. Een oefening als deze
levert ons iedere keer weer nieuwe inzichten op hoe wij zijn
voorbereid op calamiteiten. In de oefening gingen heel veel
zaken goed. Uit enkele onvolkomenheden trekken wij lering en we
nemen acties ter verbetering.” |
|
In
1998 werd het Handboek Hulpverlening binnen het korps
geïntroduceerd. Hierin stonden o.a. de rechten, plichten en
toetredingsvoorwaarden beschreven. Er werden ongeveer 20
oefenavonden per jaar voorgeschreven, waarvan men
verplicht was minimaal 8 keer per jaar hieraan deel te nemen.
Ook 3 oefendagen per jaar behoorde tot de opleidingseis. Verder
stonden onderwerpen als regionale en landelijke
brandweerwedstrijden alsmede uitstapjes beschreven. De maximale
leeftijd bij toetreding werd gesteld op 35 jaar. |
|
Woensdag 28 oktober 1998 was een dag
van veel wateroverlast door extreem slecht weer. Dit ging ook
aan AKZO NOBEL niet voorbij. Door de zware regenval stroomde de
Woolderbeek over. Tot half tien was alles op het bedrijfsterrein
onder controle. Maar toen begon het. Achter Researchgebouw 1 lag
een helling waar het water vanaf bleef stromen. Het
bedrijfsbrandweerkorps werd ingeroepen die meteen begon te
pompen. Toen de beek en de vijvers achter de gebouwen verdwenen
in een grote watervlakte, kwam ook de Hengelose gemeentelijke
brandweer assisteren. Tevergeefs leek het wel. De motoren van de
kantinekoeling en de bestrating spoelden zo weg onder de
fundering. Ondanks de bouw van een zanddam ontstond een
doorbraak onder het TC-gebouw. Toen was het met 20 seconden
bekeken. Het water stroomde onder anderen de traforuimtes in.
Vliegensvlug werd het meubilair elders opgeslagen. De stroom
moest worden uitgeschakeld waardoor ook de waterpompen
uitvielen. Met noodaggregaten werd verder gepompt. Na intern
beraad werd een dijk van een kleine meter hoog en over de gehele
puilengte tussen de beek en de vijver aangelegd. Om 19.00 uur
was alles weer redelijk onder controle. Met elkaar was het korps
twee volle dagen en nachten in actie. Hierbij zijn het
leegpompen van meerdere kelders nog niet inbegrepen. |
|
In 2000 werd de tweede bluswagen van
de bedrijfsbrandweer van AKZO NOBEL (de DAF), welke in 1967 was
aangekocht, afgestoten. De wagen had dus 33 jaar dienst gedaan.
Deze DAF zou aan de stichting Historie Brandweer Hengelo worden
geschonken bij het afscheid van commandant H. Mulder. De DAF
kwam echter in particulier bezit. Echter werd er afgesproken dat
de stichting HBH de mogelijkheid wordt geboden om deze
brandweerwagen bij gelegenheid te kunnen gebruiken. Inmiddels
was ook een Volvo stationwagen aangeschaft. Deze was de
vervanger voor de Hanomag en was speciaal voor hulpverlening bij
chloorrampen bestemd. |
|
Zaterdag 13 mei 2000 vond de
vuurwerkramp in Enschede plaats bij S.E. Fireworks, waarbij vele
doden en gewonden vielen. Veel is hier al over geschreven en nog
regelmatig treffen wij hierover artikelen in de media aan. Het
heeft dus geen zin hier nog weer verder op in te gaan. Ook de
bedrijfsbrandweer van AKZO NOBEL werd ter assistentie
opgeroepen. Een actieve rol was echter niet voor hen weggelegd.
Na de ramp werd ook door de bedrijfsbrandweer actie ondernomen
voor financiële steun aan de slachtoffers. De vergoedingen van
de uitruk betreffende deze vuurwerkramp, alsmede de
winstuitkeringen over het jaar 1999 werd bijeengelegd. De
directie van AKZO NOBEL vulde het bedrag aan tot ƒ 115.000,-. |
|
In 2001 werd het 40-jarig jubileum van
het korps gevierd. Het was inmiddels uitgegroeid tot 30 direct
inzetbare bedrijfsbrandweer/-hulpverleners binnen de
vijfploegendienst, 28 brandweermensen in piketgroepen en 30
EHBO-ers. In de afgelopen 40 jaar was heel wat
veranderd. Reden
genoeg om het jubileum van de beide hulpdiensten niet ongemerkt
voorbij te laten gaan. Allerlei activiteiten werden
georgani-seerd ter ondersteuning van de feestelijkheden. Op 16
juni werd een ”brandweer kindermiddag” georganiseerd. Het was
een groot succes.
Op 22 september 2001 vond de feestdag
plaats. Zo’n 120 (oud-) brandweermensen en partners waren
aanwezig. Zelfs de korpsleden van het eerste uur uit 1961 waren
er nagenoeg allemaal. De
dag begon bij het ”Wapen van Beckum”.
Daarna ging het met huifkarren naar Boekelo om met een
stoomtrein richting Haaksbergen te vertrekken. Na terugkomst
werd me huifkarren koers gezet naar het Militaryterrein. Tegen
de avond werd het avondfeest gehouden in het ”Wapen van Beckum”.
In de eerste week van oktober werd een themaweek gehouden. In de
bedrijfsrestaurant kon men in die week een expositie bekijken,
die speciaal voor deze gelegenheid samengesteld was door onze
stichting Historie Brandweer Hengelo. Op zaterdag 6 oktober werd
het jubileumjaar afgesloten met onderlinge landelijke AKZO NOBEL
brandweer- en EHBO-wedstrijden. Hieraan namen 7 ploegen van het
landelijke concern deel. |
|
Op 21 augustus 2005 ontstond in de
vroege zondagochtend een lekkage in de ”bonna” kanaalleiding op
het MCA-terrein. Een zeer grote hoeveelheid kanaalwater is
daarbij vrijgekomen met alle gevolgen van dien. De beveiliging
kreeg die ochtend om 04.15 uur een melding vanuit de meetkamer
Salinco: ”veel waterverlies”. Vanuit de meldkamer kwam tien
minuten later het bericht ”veel wateroverlast bij pompstation”.
Het tunneltje tussen het Chloorbedrijf en MCA-bedrijf was al
ondergelopen en onbegaanbaar. Alle storings- en hulpdiensten
werden opgeroepen. De productie-eenheden werden stilgelegd. Al
snel constateerde men dat in de ”bonna” kanaalwaterleiding, een
belangrijke schakel bij het productieproces, een ernstige
lekkage was opgetreden. Ter plekke was een krater ontstaan
waaruit grote hoeveelheden kanaalwater stroomde en grote delen
van het MCA-bedrijf onder water zette. Omdat het riool deze
hoeveelheid water niet aankon, stroomde een klein gedeelte weer
terug in het kanaal. Door deze gebeurtenis stagneerde de
productie van stoom en stroom, ging de zoutproductie op deellast
en werden de Chloor- en MCA-productie uit voorzorg gestopt. Bij
het krieken van de dag werd direct begonnen met het inblokken
van de lekkage, waarna de bedrijfsbrandweer het water uit de
ontstane krater pompte. De opgeroepen diensten begonnen met het
herstellen van de schade. Er werd een tijdelijke
koelwatervoorziening geïnstalleerd nabij de koeltoren, waardoor
zowel het Chloor- als Zoutbedrijf weer op vollast konden
draaien. Over een lengte van 10 meter werd de gewapend
betonleiding, waarin zich de calamiteit had voorgedaan,
vervangen door een stalen tussenstuk. Binnen een week was de
operatie gereed en kon het sein ”bonna meester” worden gegeven. |
|
Op 1 september 2006 werd de
chloorproductie verplaatst naar Delfzijl. Dit had tot gevolg dat
de bedrijfsbrandweer in Hengelo werd opgeheven. Vanaf dat moment
stond de brandweerwagen ”8131” in de garage te dromen van betere
tijden. De Volvo was in 1986 aangeschaft. Deze bluswagen was ook
ingezet bij de vuurwerkramp in Enschede in 2000. Als ceremonieel
afscheid werd door Albert Geerdsen en André Spikkert nog één
keer met loeiende sirene en blauw zwaailicht over de locatie
gereden. Menig personeelslid keek verschrikt op en vloog naar
buiten… Het was gelukkig een ludiek afscheid van de
brandweerwagen, die bijna 20 jaar het brandweertijdperk binnen
de locatie Hengelo mede heeft bepaald. De wagen werd
overgedragen aan de locatie Mons in België. |
|
Dit was tevens de afsluiting van 45 jaar bedrijfsbrandweer AKZO
NOBEL. Een periode van soms angstige inzetten maar ook van veel
onderlinge kameraadschap van een goed opgeleid en functionerend
brandweerkorps in Hengelo. |
|
Tot zover in vogelvlucht de geschiedenis van
de bedrijfsbrandweer van Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (KNZ),
welke in latere jaren de naam droeg van AKZO NOBEL.
|
|
|
|